lördag 9 april 2011

Randonnépremiär

Idag var det dags för årets randonnépremiär. Klockan ringde halv fem i morse och efter en stadig frukost blev det cykeln på taket och avfärd mot Borensberg. Där mötte jag upp Kalle och Henrik. Tillsammans utgjorde vi Östgötadelegationen och vi drog vidare mot Örebro. I Örebro stod den outtröttlige Börje och berättade om dagens runda. 32 startande var rekord och på startlinjen stod många åkstarka randonneurer och ett par tävlingscyklister som ville ha en bra distansrunda. Vinden var stark och nordvästlig. Det innebar medvind till första stämpeln och i och med detta rejäl fart. Från början var det många som ville vara med och köra.

Efter Pålsboda drog det ut sig lite i kantvinden och efter backen i Vretstorp var vi bara tre kvar som stod på i 45 blås ner till Askersund. Det var Kalle, jag och Andreas. Andreas körde i CykelCity för ett par år sedan och kör nu för ett skånskt lag. Kanske lite dumt att köra ikapp med honom...

Efter fikat körde vi ifatt fyra stycken som drog lite tidigare och så var vi några fler som kunde mosa på i sid- och motvinden upp mot Åtorp. Vi gick runt i en belgisk kredja och låg på ganska hårt.


På väg tillbaka mot Örebro gick Andreas och jag loss från de andra. Efter någon mil kom Frank och Kalle ikapp och så blev det riktig hårdkörning mot Örebro. Kalle fick släppa men jag hängde med tills det var ungefär fem km kvar innan ett ryck från Frank fick mig krokig. Jag lyckades dock klämma in mig under sju timmar och det var jag supernöjd med. Det är ju tidigt på säsongen än. Nöjdast idag borde dock Kalle vara som åkte fixie. Fattar inte hur han kan hålla den farten - ni skulle se kadensen i nerförsbackarna...


Andreas och Frank diskuterar hur man knäcker en Motalacyklist...


Snittet idag blev nästan 33 km/h. Nu är det bara att ladda om till MAIF:s söndagscykling imorgon. Då blir det gruppledare i 27-gruppen.


Så här ser det ut på GPS:n. Missade att starta den så det fattas någon kilometer i början. http://connect.garmin.com/activity/78109744

1 kommentar:

  1. huvva det där kommer sitta i mitt huvud läääänge

    andreas stillfors var namnet på killen...
    tackar för trevligt och jobbigt sällskap precis som vanligt

    SvaraRadera