tisdag 16 mars 2010

Lanzarote dag 2

Efter gårdagen blev det bergatröjan för mig idag. Frukost vid 8 och sedan iväg strax efter 9. Hur man än bär sig åt blir det tungt i första backen - det är helt enkelt bara att köra för att komma upp på mitten av ön. Efter lite snurrande delade vi på oss och jag fortsatte västerut mot La Santa. Här ligger en jättestor träningsanläggning för alla möjliga sporter och det drällde av triathleter ute på vägarna.

I backen ner mot La Santa blixtrade det plötsligt till i diket. Där låg en fotograf och tog bilder av alla som susade förbi. Är det någon som hittar en bild på mig någonstans kan ni väl ropa till...


På väg upp igen stannade jag för att fylla förråden av vatten och energi i form av glass. Den är god i Spanien också.

Sedan tog jag vägen genom nationalparken Timanfaya. Det är ett lavalandskap på västra sidan av Lanzarote som inte liknar något annat jag sett. I stort sett bara stenblock och inte en växt så långt ögat når.
Efter nationalparken åkte jag ner mot kusten vid El Golfo. Här fortsätter lavalandskapet men det blir härligt dramatiskt med turkosa vågor som sveper in från Atlanten. Vägen är underbar och slingrar sig fram genom landskapet.
Sedan blev det samma väg hem som igår. Totalt 111 km med knappt 1 300 stigningsmeter.
På kvällen blev det Man U - Milan på en irländsk pub som låg strax nedanför hotellet. Orkade bara en halvlek men eftersom det verkade avgjort efter Rooneys 1-0 gick jag hem och lade mig.
Dagens Garmin-länk finns här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar