lördag 20 mars 2010

Lanzarote dag 4

Idag bestämde vi att åka nästan samma väg som första dagen, fast åt andra hållet. Vi började dock med att åka till Roland på PlanetBikes och skaffa oss lite mera luft i däcken och olja till kedjorna.

Roland hade lite bekymmer. Han hade bara en racer kvar att hyra ut men den hade gått sönder. Oturligt nog för honom var den bokad och kunden skulle komma om en timma. Inte ens med svensk experthjälp gick felet att reda ut. Undrar hur han löste det där...



Stigningen upp till Femes är mycket lättare norrifrån. Härifrån är det sedan nerför i 9 km till Playa Blanca. Med lite medvind i ryggen blir det inte särskilt jobbigt.

Efter lite motvind delade vi på oss i Yaiza och jag åkte vidare upp på ön. I en uppförsbacke på hemvägen blev jag omkörd av en kille i tyska cykelkläder. Det kunde jag naturligvis inte acceptera så jag tryckte på för att komma i kapp. Det gick i 55 km/h förbi Mozaga. Sedan jagade jag honom en knapp mil till innan jag tvingades släppa i en uppförsbacke. Oerhört barnsligt av mig...men kul...
Hemåt tog jag vägen utför vid La Asomada. Här är det fruktansvärt brant uppför vilket innebär likaledes utför. När mätaren passerade 75 km/h slutade jag titta på den och koncentrerade mig bara på vägen.
Hemma hade jag 112 km på mätaren med ca 1 400 stigningsmeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar