lördag 20 mars 2010

Lanzarote dag 5

Idag blev jag ensam cyklist från start. Jag bestämde mig för att åka norrut eftersom jag inte hade utförskat den delen av ön tidigare.

Benen kändes blytunga och det blev inte bättre av att det var brutal motvind redan från start. Jag satte kurs mot Haria. På vägen dit passerar man Penas del Chache som jag tror är högsta toppen på Lanzarote med 670 m. Här var det 7 km uppför med bara en serpentin och fruktansvärd motvind. Sista 4 km ner mot Haria är det underbara serpentiner som går nerför en ganska brant bergssida - underbart!

Nere i Haria bestämde jag mig för att inte köra längre norrut med tanke på motvinden. Funderade på om jag skulle fega ur och åka runt berget istället när jag åkte tillbaka men det var förstås inget riktigt alternativ. Upp i serpentinerna igen istället.

På andra sidan gick det fort utför i medvinden. Jag körde ikapp en personbil, lade mig bakom och hetsade lite...
Sedan blev det fikapaus. Här lyckades jag för första gången beställa helt på spanska (eller något liknande). Jag fick i alla fall in det jag hoppades på och mätt och belåten trampade jag hemåt.
Hemma summerade jag 101 km och ca 1 600 stigningsmeter. Dessutom ett prydligt personligt hastighetsrekord - 81 km/h. Förmodligen när jag jagade ikapp den där bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar