söndag 5 februari 2012

Smygspinning och besvarad kärlek

Nu när rysskylan slagit till ordentligt och termometern utanför mitt fönster bottnar ur på -17,9 grader gäller det att hitta alternativa träningsmetoder. Jag har aldrig varit förtjust i kyla och när kvicksilvret ligger under -7 - 8 grader är utecykling inte att tänka på.

I veckan som gick var jag därför och införskaffade ett kort som gav mig möjlighet att styrketräna på Korpens gym i Borensberg. Det är inte världens mest flashiga gym men duger gott åt mig. Jag är inte någon vidare styrketränare heller men jag lyckas i varje fall klura ut hur jag ska använda motionscykeln, crosstrainern, löpbandet och roddmaskinen som finns där.

I helgen har jag också gjort ett försök på styrketräningsmaskinerna. Det gick fint det också. Jag använde alla utom en som jag inte kunde komma på hur jag skulle göra med. Den såg ut som en stol med ett par degkrokar i nackhöjd...


Efter att gjort mig till åtlöje bland styrketräningsmaskinerna (ni vet jag är en sådan där som måste flytta ner viktsprintarna efter att jag använt maskinen för att det inte ska synas hur svag jag är...) smög jag förbi spinningsalen. Den var både öppen och obefolkad varför jag smög in och satte mig på en av cyklarna. Drog fram en lämplig låtlista på Spotify och körde på.


Det blev ett kanonpass. Svettig och lycklig klev jag av cykeln en dryg timma senare efter både lite "backar" och intervaller.

Nyduschad och fin åkte jag sedan hem. Mötte en av mina älsklingar i dörren. Att jag tycker om min hund är ju ingen hemlighet men jag tror att kärleken är besvarad...


Förresten är det inte så svårt att bli älskad av den damen. Ge henne något att äta - vad som helst - så är du hennes för evigt.

Kyla förresten. Det får mig att tänka på när jag skulle åka Vasaloppet för några år sedan. Jag låg och halvsov på en madrass i Sälens skola natten innan start. Jag var lite nervös och drömmarna blev något bisarra. Jag drömde att jag vaknade på morgonen och innan jag skulle åka ner till starten i Berga by tittade jag på termometern - den visade -100 grader. Hoppas vi slipper sådan kyla i varje fall...

I övrigt har jag bekymmer med mitt högerknä. Jag har förmodligen gått på löpningen lite för hårt och frågan är om jag vågar försöka mig på mitt Skövdeäventyr eller om jag planerar om i mitt schema - ska fundera på det under veckan som kommer.

3 kommentarer:

  1. Akta dig för styrketräningen. Du grovar ju lätt till dig!

    SvaraRadera
  2. Det är nog ingen risk. Kan ju kanske vara bra om armvärmarna inte fladdrar så förbaskat!

    SvaraRadera
  3. Tvätta varmt och torktummla så ska du se att det löser sig. Jag försöker gå med i Maif och köpa sådan fina kläder du vet. Men det är svårt. Man bommar hela klubben redan i januari. Får tydligen skjuta på det ett år.

    /Anders

    SvaraRadera