söndag 26 februari 2012

Långpass, stark utveckling och inspiration

Ja det där blev mycket på en gång men vi tar det från början i tur och ordning.

Igår var det planerat långpass på cykeln. Jag hade ställt undan min cross med dubbdäck för lite välbehövlig renovering och istället plockat fram min gamla MTB från 2002. Den är "nedgraderad" till vintercykel sen ett par år tillbaka men ironiskt nog är det kanske den cykel jag har som funkar allra bäst. Efter att ha gått igenom den ordentligt innan förra vintern går växlarna rent och fint och bromsarna tar som en dröm.


Eftersom vinden var minst sagt elak ute på slätten drog ja mig upp i skogen norr om Motala. Det här är ganska okända vägar för mig så här var jag nära att villa bort mig innan jag kom ut på rätt väg igen. Där solen kom åt grusvägarna sög det fint - som att köra med bromsen i konstant.


Här och var fanns det lite is också. Det blev inte värre än lite bakhjulssläpp så det var ingen fara.


På slutet var jag riktigt krokig. En kombination av överklädd och för lite energi gav mig en rejäl hammare strax innan jag kom hem. Kramp i låren och vaderna och rejält slutkörd. Den här bilden säger väl det mesta...


Tanken var att jag skulle cykla idag också. På förmiddagen gick jag dock ut i garaget och satte igång med att byta bromswire och klossar på min CX. Eftersom jag håller på att lära mig meka själv är det spännande varje gång att se om det går att få ihop det (plocka isär brukar aldrig vara något problem...).

Det drog ut på tiden men till slut hade jag fått dit vajern till bakbromsen - verkligen stark utveckling på mina mekkunskaper! Jag är stolt!


Det är bara att konstatera att jag får ta fram skämskudden. De här är riktigt slitna...


Eftersom det tog ganska lång tid så tog jag en löprunda på eftermiddagen istället. Knappt 15 km i vackert väder som påminner om att våren är på gång.

Jag var dessutom lite inspirerad för löpning idag. Jag har följt Mia Thomsens blogg den här helgen. Hon har varit i Espo i Finland och sprungit ett 24-timmarslopp. Hon klarade drygt 185 km om jag läser rätt i resultatlistan och det blev hon bästa svenska på. Det är bara att ta av sig hatten och buga - fantastiskt bra jobbat! Att hon dessutom hann med att blogga under loppet gjorde det bara ännu bättre!


En som hade vilodag idag var min hund. Hon slocknade i solen på ett trappsteg  i trappan upp till övervåningen. Såg rätt ok ut det med.

Imorgon blir det spinning!

2 kommentarer:

  1. Tack för att du följde med och mentalt hejade fram mig! :)

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så! Inpirerande var ordet!

    SvaraRadera