söndag 12 februari 2012

Hög puls och hästskit

Den här helgen gick i cyklingens tecken. Jag började på lördagen med en rejäl runda över slätten. Det blåste duktigt och som vanligt alltid motvind...

Var nära att bli överkörd av en Volvo V50 också. Han kom från en mindre väg - kastade sig ut utan att se sig för och fick plötsligt tvärnita när det råkade vara en cyklist framför motorhuven...

Den där incidenten fick mig att fundera på vad det är som gör att en familjefar med två barn i bilen missar att se en cyklist i fullt dagsljus iklädd illgul reflexväst. Ska man behöva köra med lyset på? Eller är det så enkelt att bilisterna helt enkelt inte är vana att se cyklister så här års överhuvudtaget - och med det finns vi inte i deras medvetande. Inte vet jag - men att hjärtat slog ett par extraslag där är helt klart. Kunde fått slut på hela den här säsongen och lite till om det velat sig illa.

Här och var var det ganska isigt. Tur dubbdäcken är på!


Söndagen däremot bjöd på strålande väder. Två - tre centimeter nysnö gav lite extra motstånd och det var inte alla småvägar som var välplogade direkt. Vinden var dock snäll idag och solen var framme och värmde mer än på länge!


Jag kryssade mig fram på lite diversevägar här hemma. Det är lite karaktärsdanande att aldrig vara mer än en dryg mil hemifrån. Det är lätt att ta en genväg istället för den planerade rundan. Idag gjorde jag dock tvärt om - körde ett par extrasvängar mot vad jag tänkte mig.


Det var lite mycket snö ibland - syntes inte minst på cykeln!


Eftersom hustrun låg nedbäddad i sängen hemma blev det jag som fick åka till stallet på eftermiddagen. Jag är numera en överdängare på att mocka hästskit.

En fördel är dock att man även inom denna sport kan gå runt i tajta byxor utan att väcka anstöt...


Skönt att vara på cykeln igen efter ett par kylslagna veckor där jag mest hållt mig inomhus på trainern eller i spinningsalen.

Något som inte riktigt fungerar är dock min löpträning. Jag har fortfarande känningar i mitt högerknä. Med det som en rimlig bortförklaring ställer jag in min medverkan i 6-timmars i Skövde den 10 mars. Jag kastar in ett träningsläger på Gran Canaria istället och väntar med ultradebuten i löpning.

Den 1 oktober (?) går Holaveden Ultra mellan Gränna och Tranås. Jag ska försöka mig på den istället. Det ger mig möjlighet att redan nu koncentrera mig 100% på Sverigetempot och samtidigt gott om tid att förbereda löpningen under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar