lördag 18 februari 2012

Tresiffrigt

Dagens träningspass var inplanerat som "distanspass". Jag försökte få med mig ett par närboende cyklister men de hade båda rimliga bortförklaringar.

Målsättningen med dagens pass var tresiffrigt, d.v.s. mer än 100 km. Jag hade funderat på en runda som jag trodde skulle vara i närheten av denna distans med en liten fika ungefär halvvägs.

Jag stack iväg strax efter nio i morse. Jag var beredd på lite tuffa tag eftersom väderprognosen lovat ganska mycket vind och eventuellt både snö och regn.

Härliga vintervägar!
Jag fick triss i väder tämligen omgående. Vinden i nyllet direkt, snöfall efter några kilometer som efterhand övergick i regn!

Jag fick också tillfälle att göra ett litet ryck. En lösspringande hund jagade mig en bit längs vägen. Det blev några väl valda ord till ägaren när jag började känna mig säker. Jag är visserligen ägare till en hund som inte alltid är helt lugn heller men jag tycker lika illa som alla andra om att bli jagad av okända hundar.

Jag trampade på i motvinden och plötsligt dök Omberg upp i fjärran. Det är inte världens högsta berg men idag var det insvept i molnen.


Det var lite kortare till fikat än jag hade planerat. Det gjorde i och för sig ingenting för jag började bli rätt mör. Jag stannade till på Centralkonditoriet i Väderstad och tog ett par koppar kaffe och en semla. Det här är ett av mina favoritfik och helt klart ett av de bästa i Östergötland. Passerar ni Väderstad - missa det inte!


Efter fikat vände jag upp mot Mjölby och fick sida med istället. Plötsligt leker livet och hastighetsmätaren går från 22 km/h till 32 km/h.

Jag passerade Mjölby och fortsatte gamla Riksettan mot Mantorp - en härlig pavésträcka. Den var dock isbelagd idag så det var jämnare än vanligt. Det stod skyltar om att köra sakta så jag höll igen lite...


När jag började närma mig hemma upptäckte jag att det skulle saknas ca 1,5 km för att nå 100 km så det fick bli en liten extrasväng på slutet också.

Väl hemma kröp jag ner badet och gottade mig åt årets längsta träningspass. Att jag dessutom passerade 100 utomhusmil på cykel idag blev en extra bonus. Jag ska försöka ha minst 600 mil i benen innan Sverigetempot och så här långt ser det bra ut.

Nya tag imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar