söndag 22 augusti 2010

Sista resan till Örebro

Lördag morgon i augusti innebär förstås randonné. Även den här helgen. Den här gången var det dags för en 20-milare och därför inte start förrän vid 8.00 - rena sovmorgonen! Det var också säsongens sista lopp i Örebro.

Eftersom det här är den kortaste randonnédistansen lockar den även en del som inte har Paris-Brest som mål men som ändå vill ha ett rejält långpass i träningsdagboken.

Som vanligt hade Börje genomgång innan start för oss 17 som bestämt oss för att köra.

Vädret visade sig från sin sämsta sida från början med regn och motvind. Det var ingen som direkt ville gå på från början så vi var alla samlade till första stämplingen i Pålsboda efter 29 km.
I Östansjö efter 50 km skruvades tempot upp och det blev ganska snabbt två grupper.
I Vretstorp efter ca 60 km är det en rejäl backe.
Här bestämde jag mig för att pröva benen på de som var med och skruvade på en del uppför. Det blev en lucka :-)
Försöka köra ensam i 14 mil lockade ju inte så efter att ha väntat in de andra körde vi på till andra stämplingen i Askersund. Innan tredje stämplingen i Finnerödja är det också en rejäl backe. Här gjorde Micke N det stora misstaget att visa trötthetstecken. Det var som att be Frank och Sven-Erik att öka farten - och det gjorde de...
Strax innan Svartå, med drygt fem mil kvar till mål såg vi den här ryggen för sista gången idag.

Vi blev tre (Sven-Erik, Micke och jag) som jagade Frank som besatta men han höll några hundra meters lucka hela vägen upp till Fjugesta. Där gick Sven-Erik ifrån Micke och mig och vi två bestämde oss att ta oss i mål i vår egen takt.
När det var en dryg mil kvar tittade jag på klockan och konstaterade att vi hade god chans att komma in under sju timmar om vi stod på lite. Vi gav det sista upp till Örebro och på vägen plockade vi in Sven-Erik som tröttnat på att jaga Frank. Klockan stannade på 6,58h vilket innebär ca 6 h effektiv cykeltid över 208 km.
Efter att ha duschat och fikat satte jag mig i bilen och åkte på nästa uppdrag.
Det blev ingen cykling idag...
...dock ett litet löppass för att mjuka upp kroppen :-)
Lite GPS-data finns med också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar