söndag 30 maj 2010

Vänern Runt 2010

Den här helgen var sedan länge vikt för Vänern Runt 2010.

I torsdags kväll sprang jag runt i huset och packade både det ena och det andra som "kan vara bra att ha". Helt klart medveten om att jag antagligen inte skulle komma att använda mer än hälften.

Eftersom vår målsättning var att åka hyggligt fort så behövde vi inte åka till Örebro och starten så tidigt i fredags (ju snabbare grupp - ju senare start). Inte förrän vid 7-tiden bar det av från Urbans garageinfart.

Väl uppe i Örebro träffade vi övriga i Maif-gänget och även de "utomstående" som skulle åka med oss - Kjell, Lars och Linus.
Vädret var fint om än lite kallt och vi satte kurs mot Åmål efter 22,5 mil. Vi hade motvind så gott som hela vägen så även om snittet såg bra ut från början så sjönk det lite grann på vägen och landade för dagen på 32,8 km/h. Alla var med in och även om ett par stod över förning på slutet så var ingen helt slutkörd.

Efter lite dusch, mat och whiskey (tack Johan!) så var det dags för plakettutdelning och underhållning. Rikard fick 5-års-plakett och det jublade vi förstås lite extra för. Efter detta var det dags för Åmåls musikskolas lokala stoltheter "Under cover". De rev loss ett par sköna rocklåtar och fick välförjänta applåder.

Dag två startade också i lite kylslaget väder. Det hade regnat på natten men vid starten var det uppehåll. Efter ett par mil kom vi in på ett underbart vägavsnitt med slingriga vägar med branta uppförs- och nedförsbackar om vartannat. Sedan fortsatte vi med mot- och sidvind ända ner till Vänersborg där vi vände upp och fick vinden i ryggen. Efter det gick det undan rejält. Efter ett totalt misslyckat försök att köra belgisk kedja gick vi på tvåpar igen och det gick undan - så till den milda grad att Kjell som gruppledare fick ge oss en utskällning så att vi skulle lugna ner oss...
Efter Lidköping samlade vi ihop oss för stigningen över Kinnekulle. Vid botten av backen ropade Kjell fri fart så då började vi köra hårt. Urban, Rikard och jag kom loss från klungan. Urban fick släppa en bit upp och i sista lilla knixen upp fick jag ge mig också. Måste träna lite till på backar...

Totalt för dagen blev det 22,7 mil med ett snitt på 34,1 km/h. Då pratar vi rullsnitt - för efter så många punkteringar, kedjebrott, trasiga sadelstolpar och allt möjligt annat tog det en stund extra att ta sig i mål.
På kvällen blev det en pilsner på vårt stamställe "Kingfisher". Det var cruisingkväll i Mariestad också så hela stan var full med raggare i stora amerikanska personvagnar med stel bakaxel. Vår favorit blev nog de som åkte runt med oljefat och höbal på taket...
Tredje dagen började varmt och soligt och vinden var med oss från början. Vi började köra "tvåpar med snabba byten" vilket i praktiken blev en belgisk kedja som funkade riktigt bra!

Fyra punkteringar och en extra pumpning senare var vi i Örebro efter 12,6 mil och 35,1 km/h i rullsnitt.

Det var bara att summera en kanonhelg med goda kompisar och härlig cykling! Det här får vi göra om nästa år!