söndag 25 juli 2010

Viloveckan är slut

Veckan som varit var sedan länge inplanerad som en vilovecka i min kalender. Efter 60-milaren i början av juli kände jag mig lite sliten och därför var det välkommet med ett avbrott i träningen.

Eftersom varken jag eller hustrun gillar att springa runt och titta på historiska ruiner eller annat kulturellt hade vi bokat en resa till Alanya i Turkiet. Sol, bad och avkoppling och inget annat.


Hustrun hade dammsugit resekatalogerna och hittat ett nyrenoverat hotell med kanonläge vid stranden och inte långt från centrum i Alanya. Här fanns det mesta inklusive en städerska som tog sitt jobb på allvar. Så här såg det ut varje dag när man kom tillbaka till rummet.


Vädret var det inget fel på heller, 35-40 grader i skuggan, bortåt 30 i vattnet och en luftfuktiget så hög att det var som att gå runt i en ångbastu.

Underhållningen på kvällarna var också bra. Så roligt som när killarna på Restaurant Dolphin dansade turkisk dans på gatan utanför restaurangen har jag inte haft på länge. Det här är riktigt sköna lirare som verkade bry sig mera om att ha kul tillsammans och med sina gäster än att ha hög lönsamhet i restaurangen. Fyra bröder drev restaurangen och här hade man öppet 24/7 - en av dem sov i restaurangen och öppnade om det kom gäster...
Förutom dansen körde de jonglering med brinnande flaskor, apelsiner och diverse andra konster.
En annan av bröderna, på besök från Rotterdam, visade sig vara en balanskonstnär av stora mått. På bilden nedan har han bara ett glas på huvudet men sedan byggde han på med tre till - och började sedan köra armhävningar - utan att spilla en droppe. Där kan man snacka om en som hade tränat...
Men det kommer en sista kväll på alla resor. Tyvärr så är det bara att packa ihop och åka hem - dock några härliga upplevelser rikare.
Det är nog inte så dumt att ta en liten paus i träning och livet ibland. Det gör nytta för kroppen och själen och förhoppningsvis kraft att fortsätta köra på där hemma igen. Nu får jag övergå till semesterns andra halva - städa garaget...

Det ska också bli tid att ge träningen en nystart inför hösten. Ska bara samla motivation att ge mig ut i 11 grader och spöregn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar