söndag 13 januari 2013

Veckans ligist

Till veckans ligist utnämns, utan tvekan, min fru. Helt utan egentlig anledning red hon ner Anders brevlåda. Hon kom farande som ett jehu ut ur skogen, i bredsladd rammade hon brevlådan varefter hon fortsatte i galopp utan att (kunna?) stanna. Blir till att ta med hammaren och laga den där brevlådan någon dag.

Härifrån kom hon - marodören!
Efter en okulärbesiktning av brevlådan på lördagsmorgonen tog Anders och jag en cykeltur. Norr om Göta Kanal genom skogen bort mot Ljungsbro fick det bli. Vi pratade om ditten och datten och kilometrarna rullade på så bra att jag helt plötsligt blev överraskad över hur långt vi hade hunnit.

Vi passade på att prova ett nytt fikaställe också. I Vedugnsbageriet i Maspelösa serverades kaffe och helt underbara kanelbullar.


Idag blev det ett nytt pass, men på egen hand. Rullade mot Varv på välgrusade vägar:


Kände mig rätt sliten idag så det gick inte speciellt fort. Fort gick det dock för en kille i en mörkgrå Toyota som jag mötte mellan Varv och Ask. Det är en smal väg i vanliga fall och när den är plogad så att det inte går att se var vägen slutar och diket börjar kan det vara lite otäckt att cykla för långt ut.

Den här bilisten struntade dock i det mesta vad gäller medtrafikanter och blåste mot mig i minst 80 knyck med en dryg halvmeter tillgodo. Jag skrek SÄNK FARTEN! - det såg han nog för en liten bit senare kom han på sidan och undrade vad jag ville.

Efter att ha förklarat att jag tyckte att han kört lite väl fort undrade han varför jag cyklade på den här lilla vägen. "Eftersom det är så lite trafik och för att de flesta inte kör så fort." svarade jag. Då mumlade han något som jag inte hörde och dröp av.

Han tycker förmodligen jag är en riktig idiot som överhuvudtaget är ute och cyklar - och speciellt mitt i vintern. Det han missar är dock det faktum att vägen inte bara är till för honom och för bilister. Den är till för trafikanter vare sig det rör sig om cyklister, fotgängare, bilister eller traktorförare. Gemensamt för oss alla är att det gäller att visa hänsyn till varandra. Vi cyklister är inte alltid experter på det men alla måste bjuda till lite för att det ska fungera. Jag tror nog att min vän i Toyotan fick en liten tankeställare i alla fall.

En riktig idiot.
Efter att ha duschat så gick jag och hälsade på pappa. Han bröt lårbenet härom veckan men verkar vara på väg tillbaka igen. Segt virke i gubben - får hoppas att något av det gått i arv.

Imorgon drar jag till Stockholm igen. Tre spinningpass inplanerade i veckan så nu börjar det likna nåt!

1 kommentar:

  1. Din fru ligger rätt risigt till.

    Jag var inte heller skitpigg idag om man säger.

    Men tre pass nästa vecka. Akta så du inte spränger dig gamle man.

    SvaraRadera