onsdag 25 april 2012

Mjölksyrefest

Eftersom min CX står på verkstad med trasig bakväxel och även min racer blev tvåväxlad till följd av att växelvajern gick av på träningen i söndags så fanns det bara begränsade resurser hemma i garaget den här veckan.

Det fick bli den gamla vintercykelpärlan som fick stå för pendlingen istället!


Jag har plågat Anders hela våren genom att ligga på ordentligt på våra pendlingsturer så det begrep jag nog att det var pay-back-time.

Anders på sina stora vackra hjul med 23 millimetersdäck mot mina 42 mm 26-tums.

Redan igår fick jag smaka mjölksyran efter någon mil. Mogen som man är gick jag upp och mosade på i 40 km/h. Anders tog förning och drog upp farten några km/h till. Jag slet som ett djur för att få ihop luckan - dreglet rann, pulsen var skyhög och växlarna slut. Men lucka fick han aldrig!

På vägen hem däremot gick det upp mot 50 knyck och jag tvingades till min förfäran släppa lucka - så oerhört förnedrande...

Idag försökte vi vara de mogna män vi trots allt föreställer oss att vi är. Det höll till Berg där vi stannade för att släppa fram några bilar. När vi skulle igång igen susade det förbi en ungdom på en gammal stålcykel och eftersom vi stod still fick han ett femtiotal meter.

Vi kände oss kränkta! Vi höll avståndet men tog inte in särskilt mycket så vi var tvungna att öka. Väl ifatt försökte vi se så oberörda ut som möjligt när vi passerade och för att han inte skulle kunna hänga på ökade vi lite till. Väl framme i Linköping var vi nära mjölksyra både Anders och jag.

Hemvägen blev också en dräpare med riktigt bra fart bitvis. Jag slet hårt men har svårt att hänga med när farten börjar närma sig 50 km/h. Benen tar snabbt slut och man önskar sig några växlar till.

Moget Mats - mycket moget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar