måndag 21 mars 2011

Teneriffa del 3

Två sista dagarna på Teneriffa. Fredagen inleddes med lite moln men växte sedan till bästa vädret på hela veckan. Lösa ben och ärmar åkte av och jag blev åtminstone lite röd.

Jag lyckades hitta öns enda (?) cykelväg. I toppskick! Den slutade dock helt plötsligt utan en enda skylt om vart man skulle ta vägen och med en uppförsbacke à la grotesk.




Det var rätt kuperat här och där. Hade man tur kunde man passa på och palla bananer också.

Jag stannade på en mack och "tankade" lite. Återigen sattes min spanska på hårda prov när jag hittade denne spanske tankbilschaufför som ägnade helgerna åt att cykla. Han hade en Orbea och hade gjort stigningen till El Tanque (den som Rocco förnedrade mig i härom dagen) på 40 minuter. Honom hade jag nog klarat!

Näst sista kvällen hittade jag det här stället; La Maison Belge. Där hade de belgisk choklad men framför allt - massor av olika sorter med belgiskt öl. Varför hittar man alltid guldkornen så sent i veckan?

Sista cykeldagen tog jag vägen uppför stigningen till La Guancha. Den är sju kilometer lång och fortsätter sedan med ytterligare fem kilometer uppför till Icod el Alto. Sedan blir det några härliga kilometer utför längs med bergssidorna.

Eftersom molnen dragit ihop igen passade jag på och gick på loppmarknad på eftermiddagen. Kanske en liten framgaffel?

Summa summarum blev det några färre mil än förhoppningarna låg på men jag fick ihop ett antal timmar på cykeln i varje fall.
Förra året var jag på Lanzarote och i jämförelse vinner nog den ön som cykelresmål. Även om jag bortser från vädret var det både mer trafik och sämre vägbeläggning på Teneriffa.
Fick jag med mig något hem var det i vart fall en rejäl förkylning - ger några extra vilodagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar