måndag 21 mars 2011

Teneriffa del 1

Söndag 13 mars - en veckas cykling på Teneriffa framför mig. Sol, värme och underbara spanska vägar, eller?

Efter ett försenat flyg och lite annat trasslande var jag på plats i Puerto de la Cruz på Teneriffas nordkust. Det där med vädret var ju inte så bra. Typ 12 grader och ösregn...

Efter att ha fått min hyrcykel levererad till hotellet på måndagsmorgonen bar det av. Tog den, som jag trodde, bästa vägen ur stan. 1,5 km uppförsbacke med monsterlutning. Det sprutade mjölksyra och jag var nästan rökt innan jag kommit igång.

Tyvärr var inte vädret med mig den här dan heller men lite klättring blev det i varje fall.

Det kunde varit värre - det kunde ha snöat...
Tisdag såg inte mycket bättre ut än måndagen - regn från start! Hittade dock en ny väg ur stan - tre kilometer uppför istället för en och en halv - men en helt annan lutning!

Jag hade också lite tur och träffade Rocco. En lokal cyklist som visste vilken väg vi skulle åka - nordväst för att ha lite större solchanser. Här var det bättre väder men fortfarande lite kallt.

Roccos engelska var ungefär lika bra som min spanska men på något sätt kan man kommunicera ändå. Efter att han hade förnedrat mig de nio kilometrarna upp från Garachico till El Tanque fick jag ur honom att han jobbade som personlig tränare på ett gym och cyklade minst fyra dagar i veckan i bergen...taskmört...
Därifrån kom vi!
Efter två dagar började musklerna göra ont. Jag laddade med pasta och en Cruzcampo och gick och lade mig tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar