tisdag 8 februari 2011

Nu är det hjul igen!

Idag var det dags för klubbens hjulbyggarkurs. De flesta av oss hade fått sitt material och vi var lite ivriga att komma igång att börja bygga.

Själv ska jag bygga ett par nya hjul till min CX. Det blir Mavic-fälgar med Shimano 105-nav i.

Det är de första hjul jag någonsin byggt så det är naturligtvis lite spännande. Jag har gått runt och räknat ekrar och studerat ekringsteknik i olika cykelhjul i flera veckor nu.

Det är ganska pilligt - som tur var fick jag hjälp att hålla och kolla så att det blev rätt.

Hmm - hur var det nu? Ska den här träs inifrån och ut eller tvärtom - medsols eller motsols då?

Två timmar rann snart iväg men nu är i varje fall bakhjulet uppekrat. Då har jag i varje fall något att titta på när jag ska försöka klara framhjulet själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar