söndag 20 juni 2010

Vätternrundan x 10

Den här helgen var det dags för min 10:e Vätternrunda. Uppladdningen var minst sagt kass med den värsta förkylningen på åratal dagarna innan.

Jag var i varje fall glad över att blivit tillräckligt frisk för att kunna starta även om det, så här i efterhand, inte varit det allra smartaste beslut jag har tagit i mitt liv.

Jag hade i varje fall anmält mig till start med Maif-gruppen 22:18 på fredagskvällen så det var bara att lasta cykeln på bilen och åka in till stan.


Eftersom jag litade blint på yr.no tog jag inte ens med mig några skoskydd. Fredrik S, som hade bättre koll än jag, sa att det nog skulle bli lite kallare än jag räknade med så jag sprang över till Team Sportia-tältet och hittade ett par till kanonpris...

Sedan träffade jag resten av gruppen och konstaterade dessutom att mitt bakhjul saknade en del luft. Det var märkligt eftersom jag hade både ny slang och nytt däck. Efter en akututryckning till reparationstältet var jag en ny slang rikare och ytterligare några kronor fattigare i plånboken.

I Maif-gruppen fanns två ambitioner. Några som ville köra under 10 h och några som ville ta ytterligare någon timme på sig. Med tanke på förkylningen så valde jag det lite långsammare tåget.
Vi var ett tiotal som gick runt och delade på dragjobbet redan från start och resten av gänget fick ligga som stoppkloss så vi inte fick in några "utomstående" bland oss som drog.
Det funkade fint och trots lite sida mot flöt det på bra ner mot Gränna och Jönköping. Efter ett kort stopp i Fagerhult började det ljusna och vi konstaterade att vi hade ju "kanonväder".
Strax efteråt börjde det regna, och regna, och regna. Kallt var det också och det var så att man satt och längtade efter en uppförsbacke så man kunde få lite värme i kroppen.
Mellan Hjo och Karlsborg fick vi punktering nr 1. Nu var det så kallt så att de som inte hjälpte till med punkteringen började att gå framåt för att hålla värmen.

Här någonstans slutade mina fingrar att fungera så jag kunde inte ta några mer kort (fick inte ens upp kameran ur fickan). Vid depån i Hammarsundet skulle jag ringa hem och förvarna om målgång men det gick inte att ta upp kameran. Värmde dem i lite kaffe så funkade det hjälpligt sedan.
10.41 h efter start rullade vi i samlad tropp över mållinjen i Motala. Glada, nöjda och stolta över oss själva. Vi hade underbart kul tillsammans, hjälptes åt och tog oss i mål på en bra tid utan att köra oss helt slut.
Själv fick jag 10-årsmedalj. Till och med hunden ville vara med och prova...
Det sticker fortfarande i fingertopparna men jag hoppas att de repar sig snart. Nu ska jag ta mig samman och tvätta av min cykel och putsa upp den inför resten av säsongen. Det är många mil kvar att åka än innan årets mål är nått.
Något som redan har åkt är dock min motorcykel. Skickade iväg den idag på eftermiddagen. Visst känns det bättre i plånboken men i själen gråter jag blod....
GPS-datan är sådär. Missade några minuter i början och stängde av några minuter för sent i slutet.

7 kommentarer:

  1. Grattis till tioårsmedaljen, promenad- resp pastabilden fångar VR på pricken. Det är en kombination av strapats och lite trötthet :-)

    SvaraRadera
  2. summa sumarum en trevlig runda låter det som
    hmmm frös själv så pass mkt i mål att jag för första gången hoppade över lättölen

    SvaraRadera
  3. Fredrik Svensson20 juni 2010 kl. 18:24

    Grattis till guld medaljen. Min Trek är nu nästan lika ren som den var när jag startade, lite puts till blir det;-) För det finns många härliga mil att hämta hem i år än:-)

    SvaraRadera
  4. GRATTIS Mats! Du ligger 1 bakom mig i antal lopp - gjorde min 10:e runda förra året och 1 PBP efter mig. Jaga på....Bra kört! Min runda var ungefär som din - lite varmare dock, men körde på 11.15 (ca) Kändes som en lugn runda som inte gjorde mig slut...Vila Nu!!!

    SvaraRadera
  5. Det låter inte som den roligaste rundan precis men efter omständigheterna förstår jag att du är nöjd. Hoppas fingrarna har repat sig.....

    SvaraRadera
  6. Ja, frysa verkar bli årets grej på något vis.

    SvaraRadera
  7. Inte bästa uppladdningen men definitivt en trevlig runda i gott sällskap! (Men kall!)
    Marie - jag lär nog alltid ligga 1 efter dig - du är ju grym!

    SvaraRadera