söndag 6 maj 2012

Sidvind och spända muskler

Igår blev det en extra vilodag för Lundgren. Det är inte så vanligt att jag tar vilodag på en lördag under våren men jag behövde den. Inte så mycket för att vila från cyklingen men desto mer för att hinna ifatt lite här hemma. Att det dessutom blåste halv (eller hel) storm över slätten gjorde valet ännu lättare.

Idag samlades Anders, Jonas och jag i Fornåsa vid 8:10 och körde mot Motala. Eftersom det blåste rejält idag också och fick vi slita ordentligt i motvinden. Naturligtvis spännde vi musklerna och vi var lite lagom mörade redan innan träningen startat.

En som länge eftertraktat att vara med på bild här på bloggen är Magnus - därför tog han "min" grupp idag och höll sig framme när jag hade kameran uppe :)


Det bar iväg i ett rasande tempo över slätten i rejäl medvind. Det stönades lite men de flesta var glada och nöjda över att trycka på och njuta av att det går lätt.

På grund av 10-mila-orientering i Kvarn hade Ronny lagt om dagens tur lite grann så efter att tagit oss till Ljungsbro bar det av norrut mot Tjällmo och dagens fika.


Måste vara en riktigt bra dag för de fikaställen vi besöker. Plötsligt dyker det upp 100 cyklister och köper kaffe, macka och bullar.

Vi fortsatte mot Godegård - vissa lite tröttare än andra men alla på bra humör:


Efter 12,5 mil var vi tillbaka i Motala med ett rullsnitt runt 31 km/h - ganska perfekt med andra ord.

Det återstod dock knappa två mil för gänget från Fornåsa. Jag gjorde mitt bästa för att köra sönder Anders och Jonas men det visade sig vara en svår nöt att knäcka. När Anders och jag trodde Jonas gett sig kom han farande i 50 knyck och så var jakten igång igen.

In mot Fornåsa-skylten lät Jonas mig ta en lång dragning i sidvinden. Han gick dock fram och ökade lite för tidigt och jag lyckades uppbåda mina sista krafter och ta mig förbi - mogna män som vanligt...

En härlig dag på cykeln var det i varje fall - tack till alla som var med. Bra kämpat!

1 kommentar:

  1. Sedan jag kom hem har jag orkat kolla vinterdäcken på bilen. Ska det vara så? Va?

    http://andersgustafsson.wordpress.com/2012/05/06/sanningen-om-maif-cks-30-grupp-a-k-a-just-my-life/

    SvaraRadera