lördag 19 maj 2012

Halva Vättern!

Idag vaknade jag till en härligt morgon. Nästan vindstilla och löfte om sol under dagen!

Jag rullade in till IP i Motala till kl 9:00 för att köra lite lördagsträning med Maif CK. Det var utlovat en tur till Norsholm.

När jag kom in till stan visade det sig dock att de flesta ville hänga på Halvvättern för funktionärer som gick idag.

Sagt och gjort! Ett trettiotal cyklister drog iväg med en dragvillig grupp främst och ett gäng på rullen bakom. Redan tidigt på förmiddagen blåste det dock upp och eftersom vinden var sydostlig blev det en runda med mycket sidvind vilket innebar att alla fick jobba bra för att hålla farten uppe.

Innan Borghamn frågade Johan om vi inte skulle trycka på lite. Jag drog upp en fartökning till 57-58 km/h men när Claes tryckte till på utsidan i öer 60 blås hade jag ingenting att sätta emot. Ingen skylt där i varje fall.
Depåstopp i Borghamn.
I backen upp på Omberg sprack gruppen upp rejält. Längst fram gick det undan och när vi dessutom fick ett par som gick loss var jakten igång!


Vi återsamlades och rullade vidare ner mot Gränna. Vid avtagsvägen upp mot Tällekullen finns en rastplats där vi hade nästa "depåstopp". Det är bra med följebil! Jag konstaterade dock att det var många brott mot 60-cm regeln...


På väg hemåt hann vi med ett fikastopp i Väderstad också. Dessförinnan hade jag försökt mig på en 700 metersspurt på skylten. Med 200 meter kvar hade jag fortfarande 15 meters lucka men mjölksyrestinna ben gjorde att jag tvärdog och skylten blev ett lätt byte för någon annan. Bara att konstatera att en 40-milare ett par dagar innan inte är någon kanonuppladdning för spurter...

Jag genade från Skänninge och hem så jag körde inte hela riktiga rundan. Distansen blev dock mer än väl Halvvättern eftersom jag cyklade in på morgonen också. Hur som helst var det en underbar cykeldag med härligt sällskap, sol och doften av nyutslagna rapsfält över hela slätten.


Imorgon är det söndagsträning med Maif CK. Då blir det Omberg igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar