onsdag 2 maj 2012

Randonné med hög mysfaktor

1 maj kan man ägna åt olika saker men min tisdag var uppbokad för randonné 300 km i Linköping.

Nytt deltagarrekord - 8 st hyggligt jämnstarka cyklister och en väderprognos som såg nästan för bra ut!

Enda smolket i min glädjebägare var att jag inte riktigt visste vad jag skulle åka på eftersom jag har ett jättehaveri på mina cyklar för närvarande. Jag grävde så långt in i mitt garage som det förmådde och hittade min första racer - inköpt våren 2001.

Min gamla Cresent led en sorglig brist på kärlek och omvårdnad och därför ägnade jag måndagskvällen åt att byta drivlina och lite annat som behövde service. Jag var lite nervös över hur den skulle hålla men alla farhågor kom på skam. Min gamla ögonsten tog mig hela vägen runt på ett förtjänstfullt sätt och hjälpte mig dessutom att ta tre skyltar!

Pärlan!
Start klockan 7.00 som vanligt på en 30-milare. Vädret var kanon från början och i Åtvidaberg fick vi lätta lite på klädseln. Vidare genom skogen till Rimforsa där första fikandet blev på Statoil.

I skogen mellan Rimforsa och Ulrika fick P-O sin första punktering av två. Han var rasande snabb på att byta slang men lyckades få till en vacker pb-rand:


Vi tutade vidare mot Ulrika där jag tog skylten efter en vacker spurt! Genom skogen till Väderstad och vidare till Omberg och Stocklycke gick det lätt i medvinden.

Efter en rejäl lunch satte vi oss på cyklarna igen och njöt av väder och utsikt över Vättern.


Över slätten blåste det åt alla möjliga håll men aldrig riktig medvind. P-O fick en punktering till och vi fick en chans att vila lite.

Väl i Borensberg blev det fika igen för att stärka oss för de sista åtta milen. Borensbergsskylten tog jag efter en väl avvägd långspurt :)


Från Borensberg åkte vi mot Ljungsbro där vi kunde se Linköping på andra sidan Roxen. Vi skulle dock ta vägen runt och hade Norsholm som nästa mål. Det blev ännu en Statoil-fika innan vi avslutade hemåt.



Just fikaställena var det enda bekymret egentligen. Tre bra ställen i Rimforsa, Väderstad och Norsholm var tokstängda när vi dök upp...

Efter knappt 31 mil och drygt 10 timmar rulltid var vi tillbaka i Linköping!

Idag blev det uppstigning tjugo över fem för cykelpendling till Linköping. Anders och jag tog oss in till stan och började dagen med en fika på Tannefors Hembageri strax efter kl 7:00.

För första gången på länge höll vi oss hyggligt i skinnet och försökte inte köra varandra sönder och samman....

Nya tag imorgon bitti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar