söndag 22 maj 2011

40 mil avklarat!

Den här cykelhelgen startade halv tre i lördags morse. Klockan ringde ilsket och tvingade upp mig ur sängen för vidare färd till Örebro.

Starten gick klockan fem från Örebro - 15 st startande på 40-milaren. Börje hade en hektisk morgon eftersom han dessutom skulle skicka iväg en 30-milare klockan sju.


Vinden var medgörlig i början och på väg upp mot Fagersta gick det i rejäl fart. Så hög att man redan från början kunde förstå att man skulle få betala i slutet...

I något litet samhälle på vägen ropade plötsligt Lasse till. En eker hade gått av i bakhjulet. Inte så många cykelmekar tillgängliga vid sju en lördagsmorgon så det var bara att köra på. Hjulet vobblade fram och tillbaka hela dagen men höll ända tillbaka till Örebro.


Efter  första stämplingen i Fagersta är vägen underbart fin ner till Sala. Så här glad blev Henrik för detta. Han skulle komma att ändra ansiktsuttryck längre fram på dagen...


Farten var bra här också och vi jobbade bra ihop alla tio som var kvar.


Efter stämplingen i Sala blev vinden lite mer plågsam ner mot Enköping. Det började bli kraftig sid- och motvind bitvis och farten sjönk en aning. Efter Enköping blev det ännu värre och två stycken blev avhängda på vägen.

Staffan och Geir vid ett nödvändigt stopp.

I Strängäs efter ca 25 mil var det dags för mat. Fem av oss tog kinarestaurangen - god mat och framför allt mycket.


Här fastnade till och med jag på bild tillsammans med Staffan. För dagen var jag klädd i Örebrodressen som äntligen kommit tillrätta!


Med magen full av mat tutade vi på mot Katrineholm. Här var vinden rakt mot oss och tempot gick ner rejält trots att vi jobbade hårt.


Lasse har varit i Paris förr - det ser man på tröjan!


Väl i Katrineholm hade vi kört ifatt "utbrytarna" och tog en fika tillsammans innan vi tog de avslutande nio milen in till Örebro.


Micke och Staffan var starka i kantvindsåkningen på slutet. Så bra att jag tror Micke ska få dra mig hela vägen på PBP...


Vi dunsade in på 15.20 vilket var fullt godkänt med tanke på vinden. Ca 13 timmar i rulltid och resten på fika, kinamat och kisspausar.


Förutom att benen gör ont efter en 40-milare kunde hag nöjt konstatera att vågen, för första gången i år, stannade under 80 kg i morse. Nu äter jag väl upp mig på Vänern runt nästa helg men i alla fall!

I morse tog jag bilen in till Motala för den vanliga söndagscyklingen med Maif. Idag var det 29-grupp och Ombergsturen som stod på programmet.


Vinden gjorde det ganska ryckigt och svårkört men vi lyckades hålla ihop gruppen utan några missöden och var tillbaka efter ca elva mil och med ett snitt på nästan exakt 29.

Nu ska jag nog sova lite - känner mig aningen sliten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar