lördag 23 juni 2012

Packad och glad!

Nu börjar det dra ihop sig. Imorgon drar jag norrut för att starta i Sverigetempot. Starten går tisdag 26/6 kl.8.00 från Riksgränsen och sedan har man max nio dygn på sig att ta sig till Smygehamn.

Dagen idag har varit fylld av allehanda packbestyr men nu tror jag att jag har fått med allt. Något har jag säkert missat att lägga ner men då får det bli så. Jag har i alla fall fått med:

  • cykelkläder + ombyte
  • skor + hjälm
  • "civila kläder" inklusive foppatofflor
  • diverse elektronisk utrustning som t.ex. GPS, laddare som drivs av navgenerator, telefon, kamera
  • första förband, vaselin, tandborste, resorb, liniment
  • extra ekrar, växelöra, kedjelås, extra däck, tre extraslangar, laglappar
  • pump, däckavtagare, kedjebrytare, ekernyckel, multiverktyg
  • cykel inklusive dubbla lysen, 
  • glasögon, kreditkortet
Alltihop (utom cykeln) har legat uppradat på bordet i vardagsrummet hemma men nu har det hittat ner i väskan där det ska vara.


Cykeln är packad:


Nu håller jag som bäst på att gå igenom vägnoter, fundera på sovställen och vara allmänt nervös inför den största utmaningen som jag har gett mig på.



Terrängen är lättare än förra årets PBP men det är 90 mil längre så att det här kommer att bli jobbigt är det ingen tvekan om.

Cykeln är genomgången och borde vara i toppskick. Jag har 675 utomhusmil i benen sedan 1 januari och även om jag inte cyklat så mycket i juni har jag ändå satt personliga rekord på både Halvvättern och Vätternrundan.

Väderprognosen lovar ganska mycket regn på vägen men svaga vindar. Får jag välja tar jag hellre lite mera vind än regn men det blir som det blir. Jag känner mig rätt ödmjuk inför uppgiften - det är trots allt längre än hemifrån mig till Medelhavet. Jag vet också att det kan komma att hända mycket på vägen - både med mig och med min cykel.

Jag kommer att göra mitt eget lopp från början till slut. Det är alltför lätt att lockas med i lite högre fart än man egentligen vill i början av loppet och det får man lida för längre fram. Jag vet att det finns de som kommer att försöka köra på hårt för att få en bra tid men mitt mål är klart - jag vill i mål under maxtiden på nio dygn. Då finns inte utrymme för något annat än att göra mitt eget lopp.

Vill du följa min resa så går det bra på den här bloggen - jag lägger upp små rapporter i den mån jag hinner och orkar. Det finns också en officiell Sverigetempotblogg. Här ska man kunna följa alla deltagarna eftersom vi ska rapportera varje gång vi stämplar.

Totalt blir vi ett femtiotal till start - ska bli kul att träffa åtminstone några av dem som var med och körde PBP förra året igen!

Vi ses om en dryg vecka!

3 kommentarer:

  1. Kenneth Persson23 juni 2012 kl. 21:19

    Lycka till, vi kommer att följa dig under resans gång. Kenneth och Gunilla fd Månvägen 9.

    SvaraRadera
  2. Lycka till, kära kollega. - jag är helt övertygad om att detta kommer bli bra! Cissi

    SvaraRadera
  3. Tack för det! Jag är lite nervös just nu men det släpper nog när man börjar rulla!

    SvaraRadera