söndag 24 juli 2011

Nu bryter jag tystnaden

Ja - tyst har det varit här på bloggen de senaste veckorna. Det beror inte på något annat än att jag tillbringat de senaste tre veckorna utomlands och helt enkelt inte brytt mig om att skriva något.

Fast det är klart - jag kan inte låta bli att ge lite smakbitar så här i efterhand.

Efter 100-milaren i början av juli åkte jag hem och packade bilen full med badkläder, fru, barn och cykelgrejor förstås. Sedan bar det av söderut! Det kändes kanon. Det var mycket som behövde vilas i kropp och knopp och jag längtade verkligen efter semester.

Fikapaus på väg mot kontinenten.
Efter nattfärja från Trelleborg lade vi till i Rostock. Bara att börja glida vidare ner mot Berlin, Leipzig och Nürnberg.


I närheten av Nürnberg ligger Hertzogenaurach. Där har Adidas en stor outletbutik där man eventuellt kan göra lite fynd. Kanske ett par gympaskor? Hmm, storlek 55 kanske är i största laget...


Ett par tusenlappar senare drog vi vidare. Vi hittade en liten tysk stad vid Donau - och ett litet klassiskt Gasthof också.


Jajamen - en biergarten och lite weissbier också förstås!


Sedan drog vi på mot Wien. Efter en irrfärd inne i centrum hittade vi till vårt hotell. Ställde bilen och åkte sedan tunnelbana istället. Här hade vi planerat att gå till spanska ridskolan och titta. Tyvärr var alla visningar fullbokade under tiden vi var där. Detta fick min fru att glatt utbrista: "Ja men vad bra! Då måste vi ju åka hit igen!"


Juste ingång till stallet...
Vi fick åka ut till Schönbrunn Zoo istället och kolla in lite andra djur. Den här pandan tyckte dock att det blev i mesta laget med alla som tittade.


Vi drog från Wien utan att ha fått sett några vita hästar. Istället åkte vi ner till Lipica i Slovenien istället. Här ligger ett jättestuteri som tar fram vita Lipizzanerhästar. En del tränar de upp för att ha till uppvisningar.


De här hästarna föds svarta eller grå och sedan blir ca 90% vita efter hand.


När vi kom tillbaka till vårt hotell efter besöket hos hästarna hittade jag en hel busslast cyklister från Schweiz. Då kunde jag inte hålla mig längre - jag tog ner cykeln och tog en tur. Jag hann ungefär en kilometer och sedan hittade jag en underbar backe med härliga serpentinsvängar - ungefär fem kilometer lång. Ibland leker livet för en gammal gubbe! Det kändes som jag skulle kunnat tillbringa resten av semestern med att köra upp och ner där.

Ny dag och nytt turistande - vi åkte och kollade på Predjamski Grad. Ett slott byggt i en grotta i berget. Säkert kallt och dragigt på vintern men minst sagt häftigt. Det finns massor av stora grottsystem i de slovenska bergen och det gäller att inte gå för långt in utan någon som hittar.

 

Slottet från andra hållet (inifrån grottan).
Nej nu var det dags att ta lite seriös ledighet - jag kollade så cykeln var fastsatt ordentligt och sedan drog vi mot Kroatien. Det blir dock en senare historia där jag bland annat ska berätta hur det går till i världens bästa glasskiosk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar